Gusül (Boy Abdesti) nasıl alınır

6.6.2016 16:16:02 BilgeDede
Gusül (Boy Abdesti) nasıl alınır" title=  

Gasl, yikamak demektir. Gusül ve igtisal da, yikanma anlamini tasir. Din deyiminde gusül: Bütün bedenin yikanmasidir, boy abdesti alinmasidir. Buna taharet-i kübra (büyük temizlik) denir. Böyle bir temizligi gerektiren hal cünüplüktür. Ayrica kadinlarin hayiz ve nifas kanlarinin sona ermesidir. Cünüplük hali ise, asagida açiklanacagi üzere, sehvetle meninin atilmasindan ve cinsel iliskiden meydana gelir. Buna "cenabet olmak" ta denir.

Kisaca gusül abdestini nasil aliriz?

Gusletmek, yani boy abdesti almak isteyen bir kisi önce besmele okur ve : "Niyet ettim Allah rizasi için gusül abdesti almaya" diye niyet eder. Elleri bileklere kadar yikadiktan sonra edep yerlerini temizler. Bundan sonra sag avucuyla agzina üç kere su alir ve her defasinda agzini bogazina kadar gargara seklinde çalkalar. Oruçlu ise bogazina su kaçmamasina dikkat eder. Sag avucuyla burnuna, genzine kadar üç defa su çeker, her defasinda sol eliyle burnunu temizler. Bundan sonra tipki namaz abdesti gibi abdest alir.

Abdest aldiktan sonra önce basina, sonra sag, daha sonra da sol omuza üçer defa su döker ve vücudunu yikar. Suyu her döküste elleriyle vücudunu iyice ovusturur. Igne ucu kadar kuru yer kalmaksizin vücudun her tarafini güzelce yikar. Gusülde biyik, saç ve sakal diplerine suyun iyice islemesi için ovusturulur. Göbek boslugu, küpe delikleri dikkat edilerek yikanir. Böylece gusül abdesti almis oluruz.

* Bayanlar ve Erkekler ayni sekilde gusül abdesti alir. Kadin, kiz için ayri erkek için ayri bir boy abdesti alinis sekli yoktur.

Guslü (Boy abdesti) Gerektiren Haller:

a. Cünüplük: Cinsî münasebet, ihtilam ve ne sekilde olursa olsun meninin vücut disina çikmasi boy abdestini gerektirir.

b. Hayiz (âdet hali, âdet görme, adet kanamasi, aybasi hali, regl) ve Nifas (Lohusalik): Hayiz ve nifas hali sona erince gusül farz olur.

Sehvetle yerinden ayrilan ve sehvetle disariya atilan bir meniden dolayi gusletmek gerekir. Sehvetle yerinden ayrilip, sehvet kesildikten sonra disariya atilan meniden dolayi da, Imami Azam ile Imam Muhammed'e göre, gusletmek gerekir. Fakat Imam Ebu Yusuf'a göre gusül gerekmez.

Rüyada sehvetle ayrilan bir meninin, sehvet kesildikten sonra disariya akitilmasini saglamak için tenasül organini tutmak ve sonra disariya akitmakta, misafir ve sogukta bulunanlar için Imam Ebu Yusuf görüsünü seçmekte kolaylik vardir. Bu yönden bu görüsün tercih edilmesini uygun görenler vardir. Bakmak ve dokunmak suretiyle sehvetle gelen meniden dolayi da gusletmek gerekir.

Cinsel iliski halinde sünnet yerinin veya o kadar bir kismin duhulü ile, bulug çagina ermis erkek ve kadinin gusletmeleri gerekir. Meninin gelip gelmemesine bakilmaz. Namaza devam için taharette tedbirli olmak lazimdir. Bu ve buna benzer hangi haller olursa olsun ihtiyat olan yol gusletmek suretiyle süpheli hallerden sakinmaktir.

Uykudan uyanan kimse, yataginda, çamasirinda veya bedeninde bir yaslik görünce bakilir: Eger rüyada cinsel iliskide bulundugunu hatirliyorsa, gusletmesi gerekir. Yasligin meni olup olmamasinda süpheye düsmesi bir önem tasimaz. Ancak ihtilam oldugunu hatirlamadigi takdirde, yasligin mahiyetinin ne oldugu üzerinde durulmaz ve gusül gerekmez. Çünkü akintinin sehvetle geldigi bilinmemektedir. Bu mesele Imam Ebû Yusuf'a göredir, Imami Azam ile Imam Muhammed'e göre, gelen akintinin mezi oldugunu anliyorsa, gusl etmesi gerekmez. Fakat meni oldugunu biliyor veya sübheye kapiliyorsa, gusletmesi gerekir. Ihtiyata uygun olan da budur. Onun için fetva buna göredir.

Yatagindan uyanip kalkan kimse, ihtilam oldugunu hatirladigi halde, tenasül organinda bir yaslik görse gusletmesi gerekir. Ayakta veya oturdugu yerde uyuyan kimse, uyanip da bu organinda bir yaslik görse, bakilir: Eger bu yasligin meni olduguna kanaati varsa veya uyumadan önce bu organi hareketsiz bir halde idi ise, gusletmesi gerekir. Fakat böyle bir kanaati yoksa ve tenasül organi da önceden uyanik durumda idi ise, gusletmesi gerekmez. Bulunan yasligin mezi olduguna hükmedilir. Çünkü organin uyanik olmasi, mezinin çikmasina sebeb olur.

Sarhos veya bayilmis olan bir kimse uykusundan uyanip da, kendisinde meni bulacak olsa, gusletmesi gerekir. Mezi bulacak olsa yikanmasi gerekmez.

Idrarini yaparken, tenasül organi uyanik oldugu halde meni gelse, yikanmasi gerekir. Organ uyanik olmayinca; gusletmek gerekmez, çünkü uyaniklik sehvetin bulunmasina delildir.

Bir erkek veya bir kadin rüyada ihtilam olsa da, meni disariya çikmis olmasa, yikanmak gerekmez. Imam Muhammed'e göre, böyle bir kadinin ihtiyat olarak yikanmasi gerekir. Çünkü kadindan çikacak bir sivinin yine ona dönmesi ihtimali vardir.

Ihtilam olan veya cinsel iliskide bulunan bir kimse, idrarini yapmadan veya çokça yürümeden veya yatip uyumadan yikansa da, sonra kendisinden meninin arta kalan kismi çikacak olsa, ikinci kez yikanmasi gerekir. Fakat idrarini yaptiktan veya epeyce yürüdükten veya uyuduktan sonra sehvetsiz olarak gelecek meni guslü gerektirmez. Çünkü bu durumda o meni, yerinden, sehvet olmaksizin ayrilmis bulunur. Yine bir kadindan, yikandiktan sonra, kocasinin menisi çikacak olsa, tekrar gusletmesi gerekmez.

Bir yatakta yatip uyuyan iki kimse, uyandiklari zaman ihtilam olduklarini hatirlamayarak yatakta meni gibi bir yaslik görseler veya kurumus meni görüp de o yatakta kendilerinden önce baska bir kimse yatmis olsa bu durumda meninin kime ait oldugu bilinmese her ikisinin de ihtiyaten yikanmasi gerekir.

Sehvet olmayip da dögülmeden, agir bir yük kaldirmadan ve yüksek bir yerden düsmeden dolayi meni gelmesiyle gusül gerekmez. 
(Imam Safî'ye göre bu hallerde de gusül abdesti gerekir.)

Yerinden sehvetle ayrilan bir meni, bedenin disina veya dis hükmünde olan yere çikmadikça gusül gerekmez.

Bakire bir kizin bekaretini yok etmemek sureti ile evliligin ilk gecesinde yapilan bir iliskide meni gelmeyince gusül gerekmez; çünkü bekaret, sünnet yerine kadar duhule engel olmus demektir.

Cünüplük, hayiz veya nefselik (logusalik) halinde iken, gayrimüslim bir kadin veya gayrimüslim bir erkek ihtida etse, gusletmesi farz olur. Hayiz veya nefseligi son bulmus olsa da, yikanmamis bulunsa, yine gusül gerekir. Fakat yikanmis bulunan veya henüz cünüplük, hayiz ve nefselik haline düsmemis olan erkek veya kadin gayrimüslim ihtida etse, yikanmasi mendub olur.

Gusül Abdestinin Farzlari:

1. Agza su alip bogaza kadar çalkalamak.

2. Burna su çekip yikamak.

3. Bütün vücudu islanmayan yer kalmayacak sekilde yikamak.

Gusül Abdestinin Sünnetleri:

1. Gusle niyet etmek.

2. Besmele ile baslamak.

3. Bedenin bir tarafinda pislik varsa onu önceden güzelce temizlemek.

4. Avret yerini yikamak

5. Gusülden evvel abdest almak.

6. Bedenine üç defa su dökmek ve suyu bedenin her tarafina ulastirmak.

7. Su dökünmeye bastan baslamak, sonra sag omzuna, sonra sol omzuna dökmek ilk defa döktügü zaman bedeni ovmak ve suyu bedenin her tarafina ulastirmak.

8. Ayaginin oldugu yere su birikirse, abdest aldigi zaman ayak yikamasini sonraya birakmak.





SOSYAL MEDYA
12.000
Beğeni
12.000
Beğeni
12.000
Beğeni
12.000
Beğeni
12.000
Beğeni
12.000
Beğeni
Bilge Dede'de Yazar olabilirsiniz.

Yazar Girişi
Yazar Ol

Bilgi Paylaştıkça Çoğalır